Thema

Verkeer

Verkeersveiligheid in en om Drempt

De wegen in en om Drempt zijn vooral ingericht voor gemotoriseerd verkeer. Daarom wordt op enkele locaties een onveilige verkeerssituatie ervaren.

‘In Achter-Drempt wordt in het buitengebied overlast ervaren van gemotoriseerd verkeer’

240323WH027-Achter Drempt.JPG 240323WH027-Achter Drempt.JPG 240227WH063-Drempt.jpg 240227WH032-Drempt.jpg 240212WH055-Voor-Drempt.jpg 240323WH036-Achter Drempt.JPG

Het thema Verkeer kort samengevat

  • Vernieuw de riolering in de Kerkstraat om wateroverlast bij hevige regenbuien in de toekomst te voorkomen.
  • Versmal de kruising Rijksweg-Kerkstraat tegelijkertijd met het opnieuw asfalteren van de Rijksweg. Zo wordt het minder aantrekkelijk voor vrachtverkeer om deze straat in te rijden.
  • Onderzoek op welke wegen buiten de bebouwde kom fietspaden beter kunnen worden gemarkeerd.
  • Herstel het voormalige kerkenpad tussen de Kerkstraat en de Binnenweg in ere zodat er een alternatieve fiets- en wandelroute beschikbaar is. Onderzoek moet aantonen of dit haalbaar is.

Welke aandachtspunten zijn er als het gaat om verkeersveiligheid?

De verkeerssituatie in het buitengebied is onveilig voor fietsers en wandelaars. Vooral voor kinderen uit Achter-Drempt die naar de basisschool in Voor-Drempt fietsen en voor alle voetballende jeugd die voor een training of wedstrijd naar het sportpark in Achter-Drempt fietst, wordt de fietsroute van en naar beide kernen als onveilig ervaren.

In Voor-Drempt wordt op de twee doorrijroutes – de Rijksweg en de Kerkstraat – teveel overlast ervaren van vrachtverkeer. In Achter-Drempt wordt in het buitengebied overlast ervaren van gemotoriseerd verkeer op bijvoorbeeld de Zomerweg, Veenweg en Bronksestraat. De indruk van de omwonenden is dat de wegen daar als racebaan worden gebruikt.

Bij stortbuien is er in Voor-Drempt veel wateroverlast op de Kerkstraat, ter hoogte van de Veldweg, waardoor de verkeersituatie onveilig wordt. Inwoners van Voor-Drempt ervaren ook overlast in een groot deel van de straten omdat er te weinig parkeerplaatsen zijn, waardoor er veel auto’s langs de straten staan geparkeerd en dit in hun ogen voor onnodige blokkades zorgt.

Wat zijn de wensen op het gebied van verkeersveiligheid?

Een veilige verbinding voor fietsers en wandelaars tussen de kernen en in het totale buitengebied is de wens, waarbij specifiek wordt gevraagd om de aanleg van wandelpaden. Om de overlast van vrachtverkeer te beperken, is het gewenst om te zorgen voor een verbod of omleiding. Dan hoeven vrachtwagens zich niet over de Kerkstraat in Voor-Drempt of over de Zomerweg in de bebouwde kom van Achter-Drempt te begeven, tenzij ze daar echt moeten zijn en als bestemmingsverkeer worden aangeduid.

Over het algemeen is het prettig als de snelheid van het gemotoriseerd verkeer omlaag gaat zodat beide kernen en vooral het buitengebied van Achter-Drempt niet meer als racebaan worden gebruikt. In Voor-Drempt ligt de wens om bij stortbuien iets te doen aan de wateroverlast in de Kerkstraat en om te zorgen voor extra parkeerplaatsen in de kern.

‘In Voor-Drempt ligt de wens om iets te doen aan de wateroverlast in de Kerkstraat bij stortbuien’

Hoe kunnen we die wensen realiseren en de verkeersveiligheid verbeteren?

De aanleg van een veilig fiets- en wandelpad tussen de twee kernen staat hoog op het verlanglijstje van inwoners. Met name de oversteekplaats Zomerweg – Veenweg duidelijker aangeven, is een wens. Als daarmee de veiligheid voor fietsers en wandelaars tussen de kernen niet voldoende wordt verbeterd, is het een idee om het voormalige kerkenpad tussen de Kerkstraat en de Binnenweg in ere te herstellen. Dit pad kan dan dienen als alternatieve fiets- en wandelroute.

In het buitengebied wordt de verkeersveiligheid verbeterd als fietspaden worden gemarkeerd door een afwijkende rode kleur, hoewel sommige wegen zoals de Veenweg daar waarschijnlijk te smal voor zijn.

Om wateroverlast bij hevige regenbuien in de Kerkstraat te voorkomen, moet de riolering worden vernieuwd. Tegelijkertijd kunnen dan ook wegversmallingen worden aangelegd zodat het minder aantrekkelijk wordt voor vrachtverkeer om deze straat in te rijden. Als bovendien de afslag van de Rijksweg naar de Kerkstraat wordt versmald, mijden vrachtwagenchauffeurs deze straat op hun route en neemt daarnaast de snelheid van afslaand verkeer af. Zo wordt het ook voor fietsers die vanaf de Kerkstraat de Rijksweg moeten oversteken een stuk veiliger.

Langetermijnvisie van de gemeente Bronckhorst

De gemeente heeft op het gebied van verkeer een langetermijnvisie waarbij het doel is om het juiste verkeer op de juiste weg te laten rijden. Daarbij onderscheidt de gemeente vier wegen:

  1. Werk & transport Rijksweg (N317) in Voor-Drempt en de Torenallee (N314) in Hummelo
  2. Sociaal-economisch Zomerweg in Achter-Drempt en de Eekstraat in Doesburg
  3. Erftoegang en bestemmingsverkeer Alle overige wegen zoals de Veldweg, Hulsevoortseweg en Bronksestraat
  4. Zandwegen Ulenpaslaan en Hessenweg

Voor Drempt zijn vooral de sociaal-economische wegen van belang om de verkeerssituatie veiliger te maken. Door herinrichting van de Zomerweg in de bebouwde kom van Achter-Drempt – gepland in 2024 – en meer op de weg te parkeren, wordt het verkeer dat niet in Drempt hoeft te zijn, ontmoedigd om de dorpskernen te gebruiken op de route en daarvoor juist de wegen te gebruiken die voor werk & transport staan aangemerkt.

Een aantal wensen zijn na overleg met de gemeente niet haalbaar:

  • In Voor-Drempt staan bij de nieuwe woningen voor senioren vaak veel auto’s in de straat geparkeerd. Volgens de gemeente Bronckhorst zijn er voldoende parkeerplaatsen gecreëerd en kan er dus geen gehoor worden gegeven aan de oproep voor meer parkeerplaatsen. Parkeren in de straat is dan het advies van de gemeente, waarmee ook de snelheid van het gemotoriseerd verkeer afneemt.
  • Ook aan het verzoek voor het plaatsen van veilige blokkades op wegen waar hard wordt gereden, kan geen gehoor worden gegeven, laat de gemeente weten. De blokkades zijn duur en nemen veel ruimte in beslag. Uit onderzoek blijkt bovendien dat het beoogde doel, langzamer rijden, daarmee niet wordt gehaald; de wegversmalling moet immers breed genoeg zijn voor landbouwverkeer.
  • Borden plaatsen bij de Kerkstraat in Voor-Drempt en bij de Zomerweg in Achter-Drempt waarbij wordt aangegeven dat vrachtwagens alleen als bestemmingsverkeer de route mogen gebruiken, zijn ook geen optie. De gemeente Bronckhorst laat namelijk weten dat er geen handhaving plaatsvindt.

Onderliggende projecten

BEKIJK ALLE PROJECTEN VOOR Verkeer

Herinrichting Zomerweg Achter-Drempt

Aan en op de Zomerweg ervaren bewoners van Voor- en Achter-Drempt veel verkeersoverlast. De verwachting is dat door de geplande verkeersmaatregelen rond Hummelo en Keppel de verkeersoverlast in Drempt gaat toenemen. De bewoners van Voor- en Achter-Drempt hebben een werkgroep Verkeer gevormd en denken actief met ons mee over oplossingen.