Verkeersveiligheid in en om Drempt
De wegen in en om Drempt zijn vooral ingericht voor gemotoriseerd verkeer. Daarom wordt op enkele locaties een onveilige verkeerssituatie ervaren.
‘In Achter-Drempt wordt in het buitengebied overlast ervaren van gemotoriseerd verkeer’
Het thema Verkeer kort samengevat
- Vernieuw de riolering in de Kerkstraat om wateroverlast bij hevige regenbuien in de toekomst te voorkomen.
- Versmal de kruising Rijksweg-Kerkstraat tegelijkertijd met het opnieuw asfalteren van de Rijksweg. Zo wordt het minder aantrekkelijk voor vrachtverkeer om deze straat in te rijden.
- Onderzoek op welke wegen buiten de bebouwde kom fietspaden beter kunnen worden gemarkeerd.
- Herstel het voormalige kerkenpad tussen de Kerkstraat en de Binnenweg in ere zodat er een alternatieve fiets- en wandelroute beschikbaar is. Onderzoek moet aantonen of dit haalbaar is.
Welke aandachtspunten zijn er als het gaat om verkeersveiligheid?
De verkeerssituatie in het buitengebied is onveilig voor fietsers en wandelaars. Vooral voor kinderen uit Achter-Drempt die naar de basisschool in Voor-Drempt fietsen en voor alle voetballende jeugd die voor een training of wedstrijd naar het sportpark in Achter-Drempt fietst, wordt de fietsroute van en naar beide kernen als onveilig ervaren.
In Voor-Drempt wordt op de twee doorrijroutes – de Rijksweg en de Kerkstraat – teveel overlast ervaren van vrachtverkeer. In Achter-Drempt wordt in het buitengebied overlast ervaren van gemotoriseerd verkeer op bijvoorbeeld de Zomerweg, Veenweg en Bronksestraat. De indruk van de omwonenden is dat de wegen daar als racebaan worden gebruikt.
Bij stortbuien is er in Voor-Drempt veel wateroverlast op de Kerkstraat, ter hoogte van de Veldweg, waardoor de verkeersituatie onveilig wordt. Inwoners van Voor-Drempt ervaren ook overlast in een groot deel van de straten omdat er te weinig parkeerplaatsen zijn, waardoor er veel auto’s langs de straten staan geparkeerd en dit in hun ogen voor onnodige blokkades zorgt.
Wat zijn de wensen op het gebied van verkeersveiligheid?
Een veilige verbinding voor fietsers en wandelaars tussen de kernen en in het totale buitengebied is de wens, waarbij specifiek wordt gevraagd om de aanleg van wandelpaden. Om de overlast van vrachtverkeer te beperken, is het gewenst om te zorgen voor een verbod of omleiding. Dan hoeven vrachtwagens zich niet over de Kerkstraat in Voor-Drempt of over de Zomerweg in de bebouwde kom van Achter-Drempt te begeven, tenzij ze daar echt moeten zijn en als bestemmingsverkeer worden aangeduid.
Over het algemeen is het prettig als de snelheid van het gemotoriseerd verkeer omlaag gaat zodat beide kernen en vooral het buitengebied van Achter-Drempt niet meer als racebaan worden gebruikt. In Voor-Drempt ligt de wens om bij stortbuien iets te doen aan de wateroverlast in de Kerkstraat en om te zorgen voor extra parkeerplaatsen in de kern.